37 weken zwanger, mijn voedingsdagboek!

Tijdens de zwangerschap heeft je lichaam ( en je baby) behoefte aan meer voedingstoffen. Naast alle ‘gravings’ die voorbij komen, is het natuurlijk belangrijk om zo gezond en gevarieerd mogelijk te eten.

Momenteel ben ik 37 weken zwanger en ik krijg dagelijks veel vraag over wat ik nu precies eet, daarom heb ik het even 2 dagen bijgehouden. Normaal at ik zo rond de 1500 a 1600 kcal per dag. Momenteel moet ik  er wel minimaal 2500 per dag hebben en  straks in de fase van borstvoeding minimaal 3000 kcal per dag. Een behoorlijk verschil natuurlijk, maar mijn lijf schreeuwt echt om voedingsstoffen. Ik vul mijn voeding aan met een ‘multivitaminen’ voor tijdens de zwangerschap.
Een kleine kanttekening, ik ben allergisch voor vis. Daarom vind je dit niet terug, ik probeer mijn goede vetzuren te halen uit andere producten zoals walnoten, avocado en olijfolie verrijkt met omega-3.

Hier onder mijn voedingsdagboek. Mochten er vragen zijn of wil je graag begeleid worden tijdens je zwangerschap? Wij helpen je graag verder, zo voorkom je dat je te veel aankomt in deze periode, maar zo zorg je er ook voor dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt.

Maandag

  • Ontbijt: 3 snee volkoren brood, halvarine, 1x kipfilet en 2x 30+ kaas.
  • Tussendoor: 100 ml halfvolle melk ( op geschuimd), koffie, 1x zoetje en 1 appel.
  • Tussendoor II: 1 oreo koekje.
  • Lunch: 250 ml magere yoghurt, 80 gr watermeloen en handje walnoten.

  • Tussendoor III: 100 gr worteltjes, 100 gr tomaatjes.
  • Tussendoor IV: 2 rijstwafels, 1/2 avocado, 2 gekookte eieren en Italiaanse kruiden.
  • Diner: 2 volkoren wraps, 80 gr mager rundergehakt, champignons, paprika, tomaat, bruine bonen, sla en strooikaas 30+.
  • Tussendoor V: 250 ml magere yoghurt.
    Gedurende de dag 2.5-3 L water/ groene thee. 

 

Dinsdag

  • Ontbijt: 250 ml halfvolle melk, 50 gr havermout.
  • Tussendoor: 100 ml halfvolle melk ( op geschuimd), koffie, 1x zoetje en 1 appel.

  • Lunch: 2 volkoren wraps, Philadelphia light, kaas 30+,  komkommer, tomaat, Italiaanse kruiden.
  • Tussendoor II: 250 ml magere yoghurt, 60 gr bramen en handje walnoten.
  • Tussendoor III: 100 gr wortelen en 1 oreo koekje.
  • Diner: 150 gr zilvervlies rijst, 200 gr snijbonen, 50  gr champignons, 50 gr paprika, 80 gr mager rundergehakt, scheutje woksaus.

  • Tussendoor IV: 1 banaan, 100 ml halfvolle melk ( op geschuimd), cafeïne vrije koffie, 1 x zoetje.
  • Tussendoor V: stukje chocolade.
    Gedurende de dag 2.5-3 L water/ groene thee.