Gezonde tips voor de feestdagen!

De feestdagen staan voor deur en dit wordt natuurlijk ieder jaar weer gevierd met een boel lekker (en vaak ongezond) eten. Dit kan lastig zijn wanneer je net bezig was om wat gewicht te verliezen of dat het vanuit medische aspecten beter is om niet te veel te snoepen. Daarom ook dit jaar weer wat gezonde tips om jullie de feestdagen wat bewuster en gezonder door te laten komen.

 

Tips!

  • Houd je ervan om je tafel te bekleden met allerlei lekkernijen? Koop dan 1 á 2 soorten snoep en bedenk dan van te voren wat je wil eten, koop niet meer tijdens het boodschappen doen. Je snoept namelijk meer, met veel verschillende soorten snoep.
  • Serveer vervolgens het snoepgoed in kleine bakjes, dan eet je minder. Zet naast de lekkernijen ook rauwkost met een gezonde dip op tafel.
  • Is chocolade onweerstaanbaar voor jou? Zet het dan niet op tafel als eetbare decoratie.
  • Eet pas als je lichaam vraagt om eten, niet omdat er toevallig eten beschikbaar is. Heb je ’s avonds een kerstdiner? Probeer daar overdag rekening mee te houden, door bijvoorbeeld een klein ontbijt of een lichte lunch.
  • Sla geen maaltijden over om calorieën  te besparen,  de kersenbonbons bij oma lijken dan ineens onweerstaanbaar!
  • Start met groente tijdens het diner. Je hebt je groente in ieder geval binnen en bent al een beetje verzadigd. Zo eet je minder van de ongezonde producten.
  • Voel je dat je verzadigd bent? Stop dan met eten. En stop bij voorkeur met lastig verteerbaar voedsel, zoals vlees. Opa eet de rest van de verse worst wel op!
  • Toch te veel gegeten? Neem een Balansdag na een feestdag. Eén dag zondigen bekent niet dat ‘alles voor niets is geweest’, dat is nog recht te trekken. Ga een lekker stuk wandelen met de hond bijvoorbeeld.
  • Het is slim om regelmatig een alcoholvrij dagje in te lassen. Heb je gisteren veel alcohol op? Drink dan vandaag even helemaal niets.
  • Tot Slot: Focus niet op de hoeveelheid eten, maar kies voor kwaliteit!  Bestaat het kerstdiner uit vooral ongezonde producten, halveer dan je portie.
Product Calorieën Koolhydraten

 

Kerstkransje 1 st 45 kcal 20 gr

 

Slagroomsoesje 1 st 45 kcal 2 gr

 

Oliebol 1 st 165 kcal 27 gr

 

Appelflap 425 kcal 49 gr

 

Kerstbrood 1 snee 180 kcal 13 gr

 

Champagne 1 glas 55 kcal 1 gr