14 nov 2012
november 14, 2012

De waarheid over diabetes

Medisch advies

Een miljoen Nederlanders hebben diabetes en jaarlijks komen er ruim 70.000 patiënten bij, waarmee diabetes volksziekte nummer één is. Voor de buitenwereld is diabetes een onzichtbare aandoening, waardoor het Nederlandse publiek en de politiek zich niet goed bewust zijn van de ernst van deze ziekte. Erg zorgwekkend, want diabetes heeft een grote impact op het dagelijks leven, bovendien is het ongeneeslijk en in zekere zin zelfs dodelijk. Wegkijken kan niet langer!
De naakte waarheid over diabetes is dat deze aandoening ‘hofleverancier’ is voor hart- en vaatziekten, blindheid en amputaties. De levensverwachting van mensen met diabetes ligt zes jaar lager dan gemiddeld en ieder uur gaat er in Nederland iemand dood aan de gevolgen van deze ziekte. Ondanks dat diabetes volksziekte nummer één is, weten weinig mensen wat de ziekte precies inhoudt. Diabetes is een chronische aandoening, waarbij het lichaam zelf de bloedsuikerspiegel in het bloed niet meer reguleert. Diabetes is een belangrijke veroorzaker van andere aandoeningen en heeft grote impact op het dagelijks leven van patiënten en vaak ook op dat van hun omgeving. Patiënten moeten de hele dag door aandacht besteden aan het meten en reguleren van hun bloedsuikerwaarden (bron: wereld diabetes dag).

Heeft u klachten die gerelateerd kunnen zijn aan diabetes? Laat u dan testen bij de huisarts, mogelijk heeft u diabetes. Belangrijk is dan dat een behandeling zo snel mogelijk wordt gestart . De diëtist speelt hierbij een belangrijke rol. Heeft u vragen over diabetes of bent u onlangs gediagnosticeerd met diabetes? Neem dan vrijblijvend contact op. Ik help u uw bloed glucosewaarden  te reguleren doormiddel van voedingsadviezen.

Reageer