Dieetadvies op maat

Medisch advies

Een advies en plan dat past bij uw persoonlijke wensen en behoeften waarmee u uw gezondheid verbetert en een blijvend resultaat behaalt.

Professionele begeleiding bij uw dieetadvies

Er zijn uiteenlopende redenen waardoor u behoefte kunt hebben aan de professionele begeleiding van een diëtist. Wij geven u een dieetadvies op maat, dat toepasbaar is in de praktijk.

Overgewicht/Obesitas

We spreken van overgewicht bij een BMI van 25-30, u heeft obesitas bij een BMI > 30.
Mensen met overgewicht hebben meer gezondheidsrisico’s dan mensen met een gezond gewicht. U heeft een verhoogde kans op welvaartziekten als: Diabetes Mellitus type II, hypertensie (hoge bloeddruk), hypercholesterolemie. Het is daarom is het verstandig om af te vallen.

Door een voedingsadvies op maat, gericht op uw leefstijl en eetgewoonten is een dieet beter toe te passen in de praktijk. De diëtiste begeleidt u bij deze leefstijlverandering en het vasthouden van het streefgewicht op de lange termijn.

Ondergewicht/Ondervoeding

We spreken van ondergewicht bij een BMI < 18.5
Bij ernstig ondergewicht kan dit nadelige effecten voor de gezondheid hebben en is het van belang om aan te komen in gewicht.

De meest voorkomende oorzaak van ondergewicht is ondervoeding. Ouderen hebben een verhoogd risico op hierop. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals ziekte, een verminderde eetlust of eenzaamheid.
De behandeling van ondervoeding gaat in de meeste gevallen in overleg met uw huisarts. Als Diëtist beoordelen we de huidige intake en schrijven we een energie- en eiwit verrijkt voedingsadvies voor. Indien nodig vullen we de huidige voeding aan met medische voeding, zoals drinkvoeding.

Heeft u ondergewicht (BMI <18.5) of bent u de laatste tijd ongewenst afgevallen?
Het is dan verstandig contact op te nemen met een diëtist om op verantwoorde wijze gewichtstoename te realiseren.

Diabetes Mellitus

Diabetes Mellitus, ook wel suikerziekte genoemd, is een ziekte waarbij er onvoldoende insuline wordt aangemaakt of het lichaam ongevoelig voor insuline is geworden. Hierdoor stijgt de suiker in het bloed. Deze bloedsuiker stijging kan verschillende klachten geven en schadelijk zijn voor de bloedvaten. Koolhydraten spelen een sleutelrol in het laten stijgen of dalen van de bloedsuiker.

Heeft u Diabetes Mellitus type I of type II? En vindt u het maken van voedingskeuzes daardoor lastig? Is uw bloedglucose niet stabiel en heeft uw regelmatig last van een hypo of hyper? Als diëtist kunnen wij u helpen en een voedingspatroon en een leefstijl te ontwikkelen dat bijdraagt aan een verbeterde bloedglucosewaarde. In sommige gevallen (bij Type II) kan de medicatie deels of zelfs volledig worden afgebouwd door anders te leren eten.

Prikkelbaar Darm Syndroom

Heeft u regelmatig last van obstipatie of diarree, een opgeblazen gevoel, krampen, winderigheid of slijm bij de ontlasting? Dit kan duiden op het prikkelbare darm syndroom. Deze klachten kunnen beïnvloed worden door verschillende o.a. deze factoren: voeding, beweging, ervaren van stress, roken en wachten met het toiletbezoek. De oorzaak van het prikkelbare darm syndroom is niet bekend, daardoor is het lastig te behandelen. Echter kan de diëtist ondersteunen bij het verminderen van bovenstaande klachten en geeft adviezen m.b.t. factoren die van invloed zijn.

Het FODMAP beperkte dieet zorgt bij 75% van de cliënten met een prikkelbaar darmsyndroom voor vermindering of verdwijning van de klachten. Binnen het FODMAP dieet worden de verschillende FODMAP’s (koolhydraatmoleculen zoals mono-, di-, en oligosachariden) uit voeding beperkt. Het is geen makkelijk dieet om te volgen, daarom gaan we altijd eerst aan de slag met het verwijderen van andere (mogelijke) triggers uit de voeding. Dit heeft vaak al veel effect op de klachten.

Hypercholesterolemie

Hypercholesterolemie (te hoog cholesterol)
Cholesterol is van nature aanwezig in ons lichaam en heeft veel belangrijke functies. Echter is een teveel aan cholesterol in ons lichaam niet gezond. Cholesterol hoopt zich op in de bloedvaten en kan op lange termijn voor vernauwingen zorgen, wat weer de kans op hart- en vaatziekten vergroot.

Zijn uw cholesterolwaarden te hoog? Als diëtiste kan ik u helpen deze waarden te verbeteren doormiddel van een gezonde voedingsinname (incl. het gebruik van goede vetten), gewichtsdaling en een actieve leefstijl. Door verandering in de voeding kunt u de cholesterolwaarden met zo’n 10-15% verbeteren.
Verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol. Het LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten. Verzadigd vet zit voornamelijk in dierlijke producten, maar ook in koekjes en snacks. Het is niet nodig en haalbaar om alle verzadigde vetten te vermijden. Voor mensen met een hoog cholesterol is het verstandig om verzadigde vetten gedeeltelijk te vervangen door onverzadigde vetten.

Hypertensie

Een verhoogde bloeddruk (hypertensie) kan door verschillende factoren ontstaan. Stress en te veel zout kunnen een hoge bloeddruk veroorzaken. Een hoge bloeddruk verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Er zijn verschillende leefstijladviezen bij hypertensie waaronder gezond eten, afvallen bij overgewicht, zo min mogelijk zout en voldoende bewegen.

Samen beoordelen we de zoutinname en ontvangt u een passend en bruikbaar voedingsadvies. Want naast zout zijn er ook andere voedingsstoffen bepalend bij het doen stijgen of dalen van de bloeddruk.

COPD

COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) is de verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem. Bij een longziekte hebt is de fysieke conditie vaak sterk verminderd. Hierdoor ontstaat aan de ene kant mogelijk overgewicht door verminderde fysieke activiteit. Dit overgewicht verergert de COPD en zal op verantwoorde wijze omlaag moeten worden gebracht. Aan de andere kant zorgt de verminderde lichamelijke conditie vaak voor minder eten. Eten kost immers energie en ook de eetlust neemt af. Bij ondervoeding of ondergewicht is op verantwoorde wijze aankomen van belang. Gewichtstoename kan ervoor zorgen dat u zich minder futloos voelt en meer energie zal hebben.

Allergie

Voedselovergevoeligheid (voedselintolerantie) / Allergie
Men kan voor veel voedingsmiddelen overgevoelig zijn: koemelk, kippenei, soja, pinda’s, noten, zaden, vis en schaal- en scheldieren. Symptomen als braken, misselijkheid, buikpijn, krampen, diarree, eczeem of jeuk kunnen overgevoeligheid voor voedsel aantonen.

Herkent u deze klachten? Een bloedonderzoek of huidtest kan een allergie diagnose vaststellen (via huisarts of arts in het ziekenhuis). De diëtist kan u helpen verdachte voedingsmiddelen te evalueren en zo nodig te elimineren uit de voeding. Vervolgens wordt een voedingsadvies gegeven waarbij je klachtenvrij kunt eten en toch een volwaardige voeding binnenkrijgt.

Zwangerschap

Tijdens een zwangerschap is het belangrijk dat u en uw kindje 9 maanden lang voldoende voedingstoffen binnen krijgen. Een gebalanceerde voeding zorgt ervoor dat uw baby optimaal groeit en zich ontwikkelt. Als u last heeft van zwangerschap misselijkheid of intoleranties kan het lastig om volwaardig te blijven eten.
Heeft u vragen over voeding bij de zwangerschap? Zoals: Welke producten mag ik wel/niet gebruiken? Hoe houd ik mijn gewicht onder controle tijdens de zwangerschap? Moeten de baby en ik extra vitamines gebruiken? Kan ik iets doen tegen misselijkheid of brandend maagzuur? Bent u zwangerschapsdiabeet en wilt u advies over voeding? Neem dan contact op.

Heeft u een vraag?

Neem gerust contact met ons op.

Contact en openingstijden
Plan een afspraak