Iedereen heeft zijn eigen verhaal en verschillende redenen om te vragen naar ondersteuning en begeleiding. Maar toch hebben ze ook allemaal iets gemeen, namelijk het behalen van hun persoonlijk doel. Voor de één is dat 10 kg verliezen voor de ander is dat het verminderen van buikpijn en een opgeblazen gevoel. Hier mijn tweede verhaal uit de praktijk, laat je inspireren!

Een 24 jarige dame heeft op eigen initiatief contact opgenomen, omdat ze al een aantal kilo’s was kwijt geraakt, maar de laatste er maar niet af gingen. In haar voeding had ze het één en ander aangepast en trainde twee keer in de week in de sportschool. Maar echt afvallen deed ze niet meer. Mw. heeft een drukke baan als verpleegkundige in het ziekenhuis en in de thuiszorg, met weinig tijd om te eten en te drinken. Daarnaast draait mw. ook regelmatig nachtdiensten, waardoor haar eetpatroon helemaal omgegooid wordt. Het leek mw. goed om nu eens kritisch naar haar voedingsinname en beweegpatroon te kijken, zodat ze toch haar doel zou kunnen bereiken.dieet-leuk

Haar startgewicht was (09-04-14) 74.2 KG, bij een lengte van 176 CM (BMI gezond). Vetpercentage: 34.6%. De voedingsinname lag boven haar behoefte, met name haar inname aan koolhydraten. Daarbij dronk mw. te weinig water en kreeg zij te veel natrium binnen. O.a. hierdoor lukte het haar niet om nog af te vallen.
Tijdens de behandeling heb ik haar een voorbeelddagmenu mee gegeven, waarin voor elke dag beschreven stond wat ze kon eten. Dit menu bevatte minder koolhydraten, meer eiwitten, voldoende voedingsvezels, vet en vocht. Zo ontstond er een gevarieerde, gebalanceerde en volwaardige voeding. Er werd rekening gehouden met haar wisselende diensten, zo wist ze wat ze kon eten op de momenten dat ze werkte. Daarnaast kwam mw. om de twee weken terug om te wegen en te meten. Tegenwoordig wandelt ze regelmatig minimaal 30 min. samen met haar hond, daarnaast sport ze nog minimaal 2 keer in de week (zoals voorheen). Na een paar weken (29-04-2014) kwam mw. op controle en gaf ze aan dat zij de tussendoortjes wel eens oversloeg wanneer zij aan het werk was. Dit had een ongunstig effect op haar honger gevoel en ging weer te veel eten bij de hoofdmaaltijden. Daarom is het belangrijk om regelmatig een gezond tussendoortje te nemen. Mw. zorgt er nu voor dat ze een wekker zet en er aan herinnert wordt dat ze wat gaat eten. Haar huidige gewicht  (11-07-2014) is 67.0 KG en haar vetpercentage is nu 30,0%.  Mw. is nu 7.2 KG afgevallen in iets meer dan 3 maanden. Ze kan inmiddels de tips zelf toepassen in de praktijk en gebruikt het dagmenu niet meer dagelijks. Haar leefstijl is blijvend veranderd en valt nu niet meer terug in haar oude gedrag. Mw. wil graag nog een stok achter de deur houden en blijft op controle komen. Haar doel  is inmiddels behaald en zit veel beter in haar vel.voedingsmall

Zo zie je dat wanneer je een doel hebt, je deze kunt halen wanneer je er volledig achter staat.  Wanneer je geen zwaar overgewicht hebt, is het  lastiger is om je kilo’s te verliezen. Daarom kan advies en begeleiding jou verder helpen. Dit kan voor jou het verschil maken tussen je goed voelen en slecht in je vel zitten. Voor mij is het prettig om mensen verder te helpen en ze te ondersteunen bij het behalen van hun doel. Voor de één 5 kg verliezen voor de andere 25 kg. Ben je ook geïnspireerd geraakt door dit verhaal? Maak een afspraak en kijk wat ik voor jou kan betekenen. Op weg naar lekker en gezond eten, bewegen en leven!