05 jan 2017
januari 5, 2017

Gezond eten? 15 Bespaar tips!

lifestyle advies

De dure feest maand is achter de rug en we kunnen ons weer focussen of een nieuw en gezond jaar.  Vol goede moed naar de supermarkt om alle gezonde producten in huis te halen, maar past dit wel binnen het budget? Over het algemeen wordt er gezegd, gezond eten kost veel geld! Maar is dit wel zo? Als diëtist geven wij niet alleen tips over  welke producten je het beste zou kunnen eten, maar ook op welke manier je dit kunt bereiden, bewaren en kopen.
Daarom hieronder een aantal tips om geld te besparen en toch gezond te eten.

 Tips:
  1. Doe in verschillende winkels boodschappen. Bekijk in de huis-aan-huisbladen waar de producten in de aanbieding zijn.
  2. Koop ook eens groente en fruit in de Turkse winkel of op de markt, deze prijzen liggen vaak lager dan in de supermarkt.
    Einkaufswagen mit Lebensmitteln im Supermarkt
  3. Doe aan het eind van de dag boodschappen, producten zoals vlees en brood dan vaak afgeprijsd.
  4. Koop goedkopere merken, kijk eens naar het huismerk i.p.v. de A- merken.
  5. Koop geen grote voorraden, wat royaal in huis is gaat sneller op! En je gaat er dus meer door eten.
  6. Controleer je kassabon, zijn de eventuele kortingen verrekend?
  7. Maak eerst de voorraad in de kast en diepvries op.
  8. Doe boodschappen met een boodschappenlijstje en koop alleen wat je echt nodig hebt.
  9. Ga minder vaak boodschappen doen.
  10. Doe geen boodschappen met honger! Je koopt dan altijd meer dan je nodig hebt.
  11. Koop geen voorgesneden groenten, daarnaast zijn diepvries-, pot- en blikgroenten vaak goedkoper dan verse groenten ( en niet minder gezond.)
  12. Koop kleinere porties vlees, vlees is de duurste post van het menu.
  13. Diepvries vis is goedkoper dan verse vis.
  14. Bewaar restjes in de diepvries, handig als je een keer in tijdnood zit en niet kunt koken.
  15. Kook voor meerdere dagen tegelijk en houd het deel dat je wil bewaren vast apart. Ook dit kunt je dan weer in de diepvries bewaren als voorraad.

Heb je vragen over dit artikel? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het gezonde eten? Neem gerust contact op via de contact pagina of bel naar onderstaande nummers. 

Bron: Nederlands tijdschrift voor Voeding & Diëtetiek.