20 dec 2017
december 20, 2017

Gezonde tips voor de Feestdagen!

lifestyle advies

Feestdagen

De feestdagen staan voor de deur, een gezellige periode met vooral veel lekker eten… En dit laatste kan de nodige stress veroorzaken wanneer je op je gewicht en voeding wil letten. Hieronder lees je een aantal handige tips die voorkomen dat je kilo’s aankomt en in januari opnieuw moet starten met je ‘goede voornemens’.

Gezonde tips:

  • Houd je ervan om je tafel te bekleden met allerlei lekkernijen? Koop dan 1 á 2 soorten snoep en bedenk dan van te voren wat je wil eten, koop niet meer tijdens het boodschappen doen. Je snoept namelijk meer, met veel verschillende soorten snoep.
  • Serveer vervolgens het snoepgoed in kleine bakjes, dan eet je minder en zet naast de lekkernijen ook rauwkost met een gezonde dip op tafel. Is chocolade onweerstaanbaar voor jou? Zet het dan niet op tafel als eetbare decoratie.
  • Eet pas als je lichaam vraagt om eten, niet omdat er toevallig eten beschikbaar is. Heb je ’s avonds een kerstdiner? Probeer daar overdag rekening mee te houden, door bijvoorbeeld een klein ontbijt of een lichte lunch.
  • Sla geen maaltijden over om calorieën te besparen, de kersenbonbons bij oma lijken dan ineens onweerstaanbaar!
  • Ben je aan het borrelen voor het kerstdiner? Houd het dan rustig en eet niet te veel voor het diner moet beginnen.
  • Start met groente tijdens het diner. Je hebt je groente in ieder geval binnen en bent al een beetje verzadigd. Zo eet je minder van de ongezonde producten. Zelf een kerstdiner organiseren is overigens de beste manier om de ‘controle’ te houden, zo weet je zeker dat er groente aanwezig is.
  • Voel je dat je verzadigd bent? Stop dan met eten. En stop bij voorkeur met lastig verteerbaar voedsel, zoals vlees. Opa eet de rest van de verse worst wel op!
  • Toch te veel gegeten? Neem een Balansdag na een feestdag. Een dag zondigen bekent niet dat ‘alles voor niets is geweest’, dat is nog recht te trekken. Ga een lekker stuk wandelen met de hond bijvoorbeeld en eet vooral lichte producten als groente en fruit.
  • Het is slim om regelmatig een alcoholvrij dagje in te lassen. Heb je gisteren veel alcohol op? Drink dan vandaag even helemaal niets, geef je lever de tijd om al die wijn te verwerken.
  • Tot Slot: Focus niet op de hoeveelheid eten, maar kies voor kwaliteit!  Bestaat het kerstdiner uit vooral ongezonde producten, halveer dan je portie.  En geniet vooral van dat heerlijke stukje kiprollade wat er op je bord ligt!

Fijne feestdagen en een gelukkig & Gezond 2018 toegewenst!