Gezonde tips voor de Kerstdagen

De gezelligste maand van het jaar staat weer voor de deur. En dat is elk jaar weer het zelfde.. veel eten! Daarom ook dit jaar weer een aantal handige tips om de feestdagen wat gezonder door te komen. Maar.. vergeet vooral niet te genieten samen met je familie en vrienden!

  • Houd je ervan om je tafel te bekleden met allerlei lekkernijen? Koop dan 1 á 2 soorten snoep en bedenk dan van te voren wat je wil eten, koop niet meer tijdens het boodschappen doen. Je snoept namelijk meer, met veel verschillende soorten snoep.
  • Serveer vervolgens het snoepgoed in kleine bakjes, dan eet je minder en Zet naast de lekkernijen ook rauwkost met een gezonde dip op tafel.
  • Is chocolade onweerstaanbaar voor jou? Zet het dan niet op tafel als eetbare decoratie.
  • Eet pas als je lichaam vraagt om eten, niet omdat er toevallig eten beschikbaar is. Heb je ’s avonds een kerstdiner? Probeer daar overdag rekening mee te houden, door bijvoorbeeld een klein ontbijt of een lichte lunch.
  • Sla geen maaltijden over om calorieën te besparen, de kersenbonbons bij oma lijken dan ineens onweerstaanbaar!
  • Start met groente tijdens het diner. Je hebt je groente in ieder geval binnen en bent al een beetje verzadigd. Zo eet je minder van de ongezonde producten.
  • Voel je dat je verzadigd bent? Stop dan met eten. En stop bij voorkeur met lastig verteerbaar voedsel, zoals vlees. Opa eet de rest van de verse worst wel op!
  • Toch te veel gegeten? Neem een Balansdag na een feestdag. 1 dag zondigen bekent niet dat ‘alles voor niets is geweest’, dat is nog recht te trekken. Ga een lekker stuk wandelen met de hond bijvoorbeeld.
  • Het is slim om regelmatig een alcoholvrij dagje in te lassen. Heb je gisteren veel alcohol op? Drink dan vandaag even helemaal niets.
  • Tot Slot: Focus niet op de hoeveelheid eten, maar kies voor kwaliteit!  Bestaat het kerstdiner uit vooral ongezonde producten, halveer dan je portie.

    Voor de geïnteresseerde hieronder een aantal producten en hun voedingswaarde, zo kun je een weloverwogen keus maken!

    ProductCalorieën Koolhydraten 
    Kerstkransje 1 st45 kcal20 gr
    Slagroomsoesje 1 st45 kcal2 gr
    Oliebol 1 st165 kcal27 gr
    Appelflap425 kcal49 gr
    Kerstbrood 1 snee180 kcal13 gr
    Champagne 1 glas55 kcal1 gr