Ga je lekker genieten in een warm land de komende weken? Maar heb je geen zin om kilo’s zwaarder terug te komen? Dan kunnen deze tips jou helpen om dit te beperken. Zo geniet je nog net iets meer van je welverdiende vakantie!

Handige tips: food

  • Begin de dag met een goed ontbijt, het liefst eiwitrijk. Eiwitten verzadigen langer en dus heb je minder snel honger. Voorbeelden zijn: magere yoghurt/ kwark, een gekookt ei of mager vleeswaar op je boterham.
  • Eet een ruime hoeveelheid groente en fruit tijdens de lunch, bijvoorbeeld watermeloen, dat vult en is lekker met het warme weer!
  • Wil je graag een ijsje eten? Kies dan altijd sorbet ijs i.pv. roomijs, dit scheelt de veel in kcal! Zo is sorbet ijs 45 kcal per bolletje, tegenover roomijs 150 kcal per bolletje.  Je kunt natuurlijk ook voor een ouderwets raketje kiezen, slechts 45 kcal.
  • Ben je aan het borrelen eind van de middag? Houd de porties klein. Serveer ook het chips/ snoepgoed in kleine bakjes, dan eet je minder. Of zet bakjes met stukjes fruit en groente  neer, gezond en sfeervol.
  • Je hoeft niet alles te eten wat je neus passeert. Ben je aan het borrelen voor het diner? Houd het dan rustig, en eet niet te veel voor het diner moet beginnen.
  • Start met groente tijdens het diner. Vervolgens ga je verder met de andere lekkernijen.
  • Voel je dat je verzadigd bent? Stop dan met eten. En stop bij voorkeur met lastig verteerbaar voedsel, zoals vlees.
  • Doe het een dagje zonder vlees, en kies in plaats daarvan voor groene groente. Wil je toch graag een stukje ‘vlees’ eten? Kies dan eens voor een vleesvervanger.

    snel-afvallen-voor-de-zomer

  • Het slim om regelmatig een alcoholvrij dagje in te lassen. Heb je gisteren veel wijn op? Drink dan vandaag even helemaal niets.
  • Toch te veel gegeten? Neem een Balansdag met groente, fruit en water.
  • Focus niet op de hoeveelheid eten, maar kies voor kwaliteit.

Vergeet niet te genieten van je vakantie!