De green happiness, my killerbody motivation, glutenvrij, koolhydraat beperkt of toch veganistisch? Wil jij graag gezonder eten en leven? Maar heb je door alle diëten en dieetgoeroes geen idee meer waar je moet beginnen? Dan staan hieronder wat tips die jou wellicht verder kunnen helpen.

Het is tegenwoordig helemaal hip om mee te doen te aan ‘The healthy lifestyle’, maar hoe gezond is dat eigenlijk? En kun je zomaar een bepaald dieet gaan volgen? Het antwoord hierop is ‘nee’. Helaas zijn al deze diëten niet gebaseerd op jouw persoonlijke situatie en dat maakt dat het in de meeste gevallen niet aansluit en dus niet geschikt is voor jou. Zo kun je jezelf afvragen of het wel zo slim is om 2 keer per dag een ‘whey eiwitshake’ te nemen (zoals je overbuurjongen van 22 jaar je adviseerde), terwijl je maximaal 1 keer per week in de sportschool komt.
Wij als diëtisten zijn dagelijks heel veel tijd kwijt aan het ontkrachten van uitspraken van de verschillende voedingsgoeroes, die een advies baseren op een persoonlijke ervaring. Daarom deel ik nu mijn mening hierover graag  met jullie.

Gezonde voeding? Vraag de Diëtist! #ANNELEENVISSERDIETISTE

Glutenvrij

Er zijn veel mensen die ineens alle gluten weglaten uit hun voeding, ‘omdat ze dat ergens gelezen hebben’. Met alle gevolgen van dien, er zijn veel mensen die hierdoor een tekort creëren in hun voeding. Als je niet gediagnosticeerd bent met een glutenintolerantie is het nergens voor nodig. Het kan zijn dan speltbrood beter ‘valt’ bij je, dat is een prima variant. Het is echter niet nodig om alle gluten in andere producten te vermijden. Het je darm klachten? Er zijn dan wellicht nog een aantal andere producten die je weg kunt laten, zoals de volvette zuivel of kaas. Maar ook dit is per persoon verschillend.

Koolhydraat arm

Zo hoor ik ook vaak dat mensen ineens zomaar alle koolhydraten weg te laten uit de voeding. Dit is een belangrijke energiebron die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Wil je graag wat afvallen? Ja, dan kan het goed werken om je koolhydraat inname te verminderen, door bijvoorbeeld minder frisdranken, snoepjes, koekjes en  brood te eten. Echter geef ik hier niet aan dat je helemaal geen brood meer zou moeten eten. Brood is een belangrijke leverancier van bijvoorbeeld Jodium, daar kan een tekort aan ontstaan wanneer je dit weg laat. Het grootste nadeel van helemaal koolhydraat arm eten, is wanneer je weer ‘normaal’ gaat eten, je ontzettend snel weer aan komt. Dit bied dus geen uitkomst op de lange termijn.

Vegetarisch/ Veganistisch 

Dan is er nog de ‘hype’ om vegetarisch/ veganistisch te gaan eten, uit gezondheidsoverweging(afvallen) en niet zozeer omdat je tegen het eten van vlees/dierlijke producten bent. (Dit is uiteraard je eigen keus, daarover ga ik absoluut niet in discussie). Bij deze diëten ontstaan de meeste te korten, zoals bijvoorbeeld vitamine B6.  Je moet je goed realiseren dat je hierbij altijd extra voedingssupplementen moet slikken, omdat er anders klachten kunnen ontstaan door een te kort in de voeding. Daarnaast vergt het veel tijd en creativiteit om en een goede en volledige maaltijd op tafel te zetten. En dat is heden is ons drukke bestaan vaak een probleem.

Conclusie

Ik kan nog wel even door blijven schrijven over voorbeelden die ik tegen kom. De conclusie van dit verhaal: Wil je gezonder eten en leven? Vraag een professional om een kundig advies, in dit geval de diëtist! Wij houden rekening met je persoonlijke omstandigheden, behoeften en doel. Zo kunnen wij een voeding samenstellen dat volwaardig, gezond en praktisch is. Dat handvatten bied voor de toekomst, zonder dat jij je zorgen hoeft te maken over het feit of je goed bezig bent. Daarnaast is een diëtist medisch op geleid en altijd op de hoogte van de wetenschappelijke ontwikkelingen.

Heb je vragen over dit artikel? Of wil je graag aan de slag met de voeding? Vul het contact formulier in op de contactpagina of bel: 0314-765125