Hoe verklein ik de kans op kanker? 10 aanbevelingen

Ieder jaar krijgen ruim 100.000 mensen in Nederland de diagnose kanker. Dit heeft grote impact op iemands leven en die van naasten. Kanker is doodsoorzaak nummer één en daarom is preventie erg belangrijk.
Er zijn geen garanties om kanker helemaal te voorkomen, omdat er factoren zijn die je niet kunt beïnvloeden zoals erfelijkheid. Maar wat is er wel mogelijk? Er zijn een aantal belangrijke factoren in onze leefstijl en omgeving die te beïnvloeden zijn. Dit maakt mogelijk de kans op het krijgen van kanker kleiner ( gemiddeld met 30-50%!). Lees hieronder de 10 belangrijke aanbevelingen.

10 aanbevelingen ter preventie van kanker

  1. Gezond gewicht
    Het is belangrijke om uw hele leven een gezond gewicht te houden. Overgewicht en obesitas vergoten de kans op maar liefst 12 soorten kanker. Houd het daarom binnen de gezonde grenzen, een BMI tussen 18,5 – 24,9 kg/m2.
    Wilt u afvallen? Kies dan niet voor een crash dieet, tussen 0,2 -0,5 kg per week afvallen is een reëel doel. De Diëtist kan u hier uiteraard verder bij helpen.
  2. Voldoende beweging
    Het verbetert uw gezondheid, helpt u op gezond gewicht te blijven en verkleint de kans op kanker. De aanbeveling is minstens 150 min. per week matig intensieve inspanning (verspreid over meerde dagen). Doe daarnaast minstens 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten. Het belangrijk niet achter elkaar stil te zitten, pak vaker de trap en de fiets. Met name wandelen makkelijke manier van bewegen en bevorderd uw gezondheid.
  3. Een voedingspatroon dat rijk is aan volkoren producten groente , fruit en peulvruchten.
    Groenten, fruit en andere vezelrijke producten kunnen u tegen kanker beschermen. door dat ze rijk zijn aan voedingsvezels, vitaminen en mineralen. Daarnaast blijft u makkelijker op gewicht, omdat dit vaak calorie arm is.
    Met peulvruchten bedoelen we bonen, linzen en kapucijners bijvoorbeeld.
    Ons advies is om iedere dag minimaal 30 gram voedingsvezels binnen te krijgen. Daarnaast is het goed om dagelijks minimaal 250 gram groente en twee stuks fruit te eten. Voor peulvruchten geld minimaal 2 keer per week. Met deze aanpassingen verkleint u met name de kans op darmkanker.
  4. Beperk de inname van fast food en andere bewerkte producten met veel verzadigd vet en suiker.
    Deze calorierijke voeding bevat meestal weinig vitaminen en mineralen en veel ongezonde vetten en suikers. Deze voedingsmiddelen vergroten de kans op obesitas en dus ook op kanker. Voorbeelden van bewerkt voedsel (fast food) zijn: friet, chips, koek, gebak en milkshakes. Maar ook het eten van wit brood, witte pasta en pizza wordt afgeraden. Vervang deze producten door groente en fruit.
  5. Eet zo min mogelijk rood en bewerkt vlees.
    Rood vlees past binnen een gezond voedingspatroon maar wel met mate. Daarom is het advies: Minder de inname van rood vlees, zoals rund-, varkens- en lamsvlees. Eet weinig of geen bewerkt vlees.
    Onderzoek toont aan dat het eten van rood en bewerkt vlees het risico op darmkanker verhoogt. Bewerkt vlees is al het vlees dat is gerookt, gezouten of op een andere manier geconserveerd door het toevoegen van conserveringsmiddelen. Eet per week niet meer dan 350-500 gram (gewicht van bereid vlees) rood vlees. Vermijd het eten van bewerkt vlees zoals ham, salami en worst.
    Aanvulling:
    Veganistisch voedingspatroon: (mogelijk) verhoogd risico op kanker door een vit B12 te kort.
    Vegetarisch voedingspatroon: geen verhoogd risico, ook geen beschermde werking.
    Semi- vegetarisch eetpatroon: beschermde werking tegen kanker.
  6. Drink zo min mogelijk gesuikerde dranken
    Drink vooral water en ongezoete dranken. Dranken met veel suiker zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht. Voorbeelden zijn frisdranken, fruitdranken en (gezoete) vruchtensappen. Drink bij voorkeur water ( met een schijfje citroen, munt of wat komkommer), thee en koffie zonder suiker. Met zoetstof gezoete dranken kunt u veilig in normale hoeveelheden drinken (Ons advies is dit niet dagelijks te gebruiken, om te wennen aan een minder zoete smaak). Zoetstof is niet kankerverwekkend en kan helpen bij gewichtsreductie.
  7. Beperk de inname van alcohol
    Voor de preventie van kanker kun je het beste geen alcohol drinken. Alcohol verhoogt de kans op verschillende soorten kanker, waaronder mondkanker en borstkanker. Alcohol in welke vorm dan ook, is de enige stof die ook daadwerkelijk kanker veroorzaakt. Daarnaast kan het door de hoge hoeveelheid calorieën makkelijke overgewicht veroorzaken.
  8. Gebruik geen supplementen die de kans op kanker zouden verkleinen.
    Probeer de voedingsstoffen die je nodig hebt alleen uit voeding te halen. Onderzoek toont aan dat een hoge dosis van bepaalde voedingssupplementen het risico op kanker kan beïnvloeden. Het is beter om alle benodigde voedingsstoffen via uw voeding binnen te krijgen. Sommige groepen mensen kunnen baat hebben bij aanvullende voedingssupplementen, zoals Vit. D bij een 65+ leeftijd.
  9. Geef je kind borstvoeding
    Borstvoeding is goed voor zowel moeder als kind. Onderzoek toont duidelijk aan dat borstvoeding de moeder kan beschermen tegen borstkanker en de baby tegen overgewicht op latere leeftijd. Het is het beste ( mist mogelijk) uw kind minimaal 6 maanden borstvoeding te geven. Vanaf 6 maanden is borstvoeding een belangrijke aanvulling op de bijvoeding.
  10. Na de diagnose: volg onze aanbevelingen, indien mogelijk.
    Overleg met je zorgprofessional wat het beste is in jouw situatie. Uit onderzoek  is gebleken dat een gezond lichaamsgewicht, een gezond voedingspatroon en voldoende lichaamsbeweging het risico op terugkeer van ziekte verlaagt. En natuurlijk … niet roken en niet onbeschermd zonnen.Heeft u vragen over dit artikel? Of heeft u hulp nodig met uw huidige voedingspatroon, neem gerust contact op. Telefonisch of via de contactpagina.
    ( bron) Meer info:  http://www.voedingenkankerinfo.nl/