Slechts 1 op de 5 peuters (2-3 jaar) haalt de ondergrens van 50 gram groenten per dag. Bij de kleuters is het nog dramatischer: van de kinderen tussen 4 en 6 jaar haalt slechts 1 op de 200 de ondergrens van 100 gram groenten per dag.

Astrid Postma-Smeets van het Voedingscentrum: ‘Net als leren fietsen moeten jonge kinderen ook leren groente eten. Op heel jonge leeftijd wordt al de basis gelegd voor de gezondheid en het voedingspatroon op latere leeftijd. Bovendienis de behoefte aan voedingsstoffen hoog door de snelle groei en ontwikkeling van hersenen en andere organen. Dick van Waardenburg, kinderarts van Maastricht UMC: ‘Een tekort aan voedingsstoffen in de eerste 4 levensjaren heeft enorm veel impact op de gezondheid op latere leeftijd. Bovendien: als kinderen op jonge leeftijd niet leren om groenten te eten, gaan ze het later meestal ook niet doen.’ kinderen-groenten
Groenten en fruit worden vaak in één adem genoemd, maar het zou beter zijn om ze als aparte productcategorieën te beschouwen. Dit stelde prof. Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid van VU Amsterdam. Fruit is zoet en levert energie, terwijl groente als enige voedingsmiddel amper energie bevat en dus voor het lichaam geen beloning oplevert. ‘In tegenstelling tot fruit willen groenten niet gegeten worden’. Dit verklaart de schrikbarend lage inname van groente door peuters en kleuters (Bron: nieuws voor diëtisten).

Diverse strategieën om de groente-inname van kinderen te stimuleren, passeerden tijdens het congres de revue:

  • als allereerste hapje starten met groenten in plaats van met fruit
  • herhaald aanbieden: tot 10 keer proeven is nodig om te wennen
  • kinderen leren om van alles een paar hapjes te proeven
  • moestuinen en schooltuinen