De oorzaak van hart- en vaatziekten wordt vaak gezocht in een ongezonde leefstijl, zoals ongezonde voeding en weinig beweging. Maar ook tandvleesontstekingen kunnen van invloed zijn. De mond is immers het begin van het spijsverteringskanaal. En net als gezonde voeding is ook een gezonde mond belangrijk voor de gezondheid.

Bij een tandvleesontsteking is er sprake van een lage graadontsteking. De bacteriën produceren schadelijke stoffen, die via de bloedbaan worden verspreid door het lichaam. Zo kan een tandvleesontsteking dus ook van invloed zijn op andere organen. Aangetoond is dat een tandvleesontsteking het risico op hart- en vaatziekten verhoogt.
gebit

Diabetes
Bij een tandvleesontsteking is iemand met diabetes vaak moeilijker instelbaar. En andersom heeft iemand met diabetes meer kans op een tandvleesontsteking. Bij hoge glucosewaarden neemt de urineproductie toe, wat leidt tot een drogere mond. En als er minder speeksel is, krijgen tandvleesontstekingen en ook cariës meer kans. Bovendien is er bij diabetes sprake van een slechtere doorbloeding in het lichaam. Dit leidt niet alleen tot oogaandoeningen en voetproblemen, maar ook tot een slechtere mondgezondheid. Het tandvlees is sterk doorbloed weefsel, met veel kleine bloedvaatjes. Net als in de ogen en extremiteiten zijn die gevoelig voor hoge bloedglucosewaarden.

Obesitas
Mondhygiënisten zijn alert op de gebitssituatie bij mensen met obesitas. Bij obesitas en het metabool syndroom is ook weer sprake van een lage graadontsteking. Hierdoor functioneert het immuunsysteem niet optimaal, wat van invloed is op de afweer in de mond. Verder is de voedselkeuze van mensen met obesitas niet alleen slecht voor het gewicht, maar ook voor de mondgezondheid.

Een screening is sowieso zinvol om te beoordelen of het tandvlees gezond is. Onlangs is aandacht voor mondzorg dan ook eindelijk opgenomen in het NHG-protocol. Naast de pedicure, wordt de diëtist nu ook het belang. Aandacht voor drinken uit een beker, gezonde voeding en maximaal 7 eet-en drinkmomenten worden dan in de mondzorg en diëtetiek nog belangrijker. ( Bron: Nieuws voor Diëtisten)

Wanneer je veel last hebt van ontstoken tandvlees, kan het wellicht zinvol zijn ( om naast je tandarts) ook eens een diëtist te bezoeken. Deze kan je helpen om vast te stellen of je voedingsinname invloed heeft op de ontsteking.
Daarnaast is het belangrijk wanneer je bekend bent met Diabetes Mellitus en/of obesitas om eens een tandarts/mondhygiënist te bezoeken.