Er is bijna niet onderuit te komen: eten met de feestdagen. Sinterklaas, Kerst, Oud-en-Nieuw, allemaal momenten waarbij we ervoor hebben gekozen om veel te gaan eten met elkaar. Gezellig! Maar hoe ga je daarmee nou verantwoord mee om? Hoe ga je die dagen doorkomen zonder in gewicht aan te komen? Hieronder een aantal handige, bruikbare en praktische tips:

fruitboom
  • Bedenk van te voren wat je wil eten, koop niet meer tijdens het boodschappen doen. Koop 1 a 2 soorten snoep (Je snoept meer met veel verschillende schaaltjes met snoep).
 
  • Houd de porties klein. Serveer ook het snoepgoed in kleine bakjes, dan eet je minder.
 
  • Zet bakjes met mandarijnpartjes, wortels en stukjes oranje paprika neer, gezond en sfeervol.
 
  • Toch te veel gesnoept? Neem een Balansdag na een feestdag. 1 dag zondigen bekent niet dat ‘alles voor niets is geweest’, dat is nog recht te trekken.
 
  • Je hoeft niet alles te eten wat je neus passeert. Ben je aan het borrelen voor het kerstdiner? Houd het dan rustig en eet niet te veel voor het diner moet beginnen.
 
  • Start met groente tijdens het diner. Vervolgens ga je verder met de andere lekkernijen.
 
  • Doe het een dagje zonder vlees, en kies in plaats daarvan voor groene groente. Wil je toch graag een stukje ‘vlees’ eten? Kies dan eens voor een vleesvervanger.

     

  • Kun je moeilijk van chocolade af blijven? Zet het dan niet op tafel als eetbare decoratie.
 
  • Het slim om regelmatig een alcoholvrij dagje in te lassen. Heb je gisteren veel alcohol op? Drink dan vandaag even helemaal niets.
 
  • Eet pas als je lichaam vraagt om eten, niet omdat er toevallig eten beschikbaar is. Heb je ’s avonds een kerstdiner? Probeer daar overdag rekening mee te houden, door bijvoorbeeld een klein ontbijt.
 
  • Voel je dat je verzadigd bent? Stop dan met eten. En stop bij voorkeur met lastig verteerbaar voedsel, zoals vlees.

     

  • Focus niet op de hoeveelheid eten, maar kies voor kwaliteit.     

Een andere en zeer praktische tip op het gebied van beweging is een stevige wandeling voor het kerstdiner. Heel effectief omdat je dan niet kunt snoepen en tegelijkertijd kilocalorieën verbrandt.
Ik wens iedereen hele fijne en gezellige feestdagen toe en alvast een gezond&fit 2014!