th_gelukkige_senioren_iStock_000008819240XSmallIedereen kan kanker krijgen. Maar wie gezond leeft, heeft wel mínder kans om kanker te krijgen. Naast niet-roken, matigen met alcohol en verstandig zonnen zijn ook genoeg bewegen en een gezond gewicht belangrijk. Maar liefst 35-50 procent van de nieuwe gevallen van kanker in Nederland is te voorkomen als mensen zich houden aan deze ‘leefregels’.
Roken is een belangrijke risicofactor voor kanker, net als teveel alcohol drinken. Het gaat hier om risico’s waar mensen (deels) zelf wat aan kunnen doen.
De volgende ‘leefregels’ helpen het beste om uw risico op kanker te verkleinen.

  • Rook niet (begin er niet aan, of stop)
  • Matig met alcohol
  • Zon verstandig (voorkom verbranding)
  • Beweeg genoeg
  • Let op uw gewicht (voorkom overgewicht)
  • Eet gezond (gevarieerd)

Door wetenschappelijk onderzoek weten we steeds meer over het verband tussen voeding en kanker. De directe rol van voeding bij het ontstaan van kanker is waarschijnlijk vrij bescheiden.  In voeding zitten stoffen die het risico op kanker kunnen beïnvloeden, positief of negatief. Volgens onderzoekers is er een verband tussen voeding en dikkedarmkanker, maagkanker, slokdarmkanker,longkanker en mondkanker.
Voor voeding geldt eigenlijk: er bestaan geen goede of slechte voedingsproducten, alleen goede of slechte voedingspatronen. Maar in bepaalde voeding zitten wel stoffen die het risico op kanker verkleinen. Dagelijks 2 ons groenten en 2 stuks fruit eten, verkleint het risico op slokdarmkanker bijvoorbeeld. En mogelijk ook op maagkanker en longkanker.
Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Wilt u graag uw voedingspatroon onderhanden nemen  om zo de kans op kanker te verkleinen? Neem dan vrijblijvend contact op. Als diëtist kijk ik kritisch naar uw leefstijl en voedingspatroon en help ik u uw gezondheid te verbeteren.

Reageer