Voeding bij overgangsklachten en gewichtstoename

De ‘overgang’ is een periode waarin de hoeveelheid oestrogeen in het vrouwelijk lichaam sterk afneemt. Dit gebeurd meestal tussen het 45ste en 60ste levensjaar. De overgang wordt vaak verward met de ‘Menopauze’. Echter betekent menopauze de laatste menstruatie. ‘Postmenopauze’ is periode na de menopauze, dit is vast te stellen één jaar na de laatste menstruatie.
De overgang gaat vaak gepaard met allerlei vervelende ‘bijwerkingen’, zoals opvliegers nachtelijk zweten, slapenloosheid en gewichtstoename. Maar zorgt de verstoring ( vermindering) van de hormonen daadwerkelijk voor gewichtstoename? En is er qua voeding wat te doen om de kwaaltjes die veel vrouwen ervaren te verminderen? Je leest het hieronder.

Gewichtstoename

De gewichtstoename in deze periode ontstaat niet specifiek door verandering in hormonen, maar door verminderde energie behoefte. Daardoor kun je niet meer dezelfde hoeveelheid ( of producten) eten zoals je daarvoor gewend was. Wanneer je niet gaat minderen in je hoeveelheden, kom je aan.

Een andere vetverdeling is gevolg van verminderde oestrogeen (doordat de voorraad eicellen in het lichaam minder wordt, daalt de hoeveelheid oestrogeen) , met name de toename van visceraalvet (buik holte) is veel voorkomend. Tevens zorgt slaap te kort ( nachtelijk zweten etc) voor snellere gewichtstoename.

Verminderen van de bijwerkingen

Door minder warme dranken, alcohol en bijvoorbeeld pittig eten te nuttigen kun je de kans op ‘opvliegers’ verminderen.
Bij Ernstige menstruatie klachten ( veel bloedverlies) kunt u het beste ijzerrijke producten nemen, zoals: vlees, volkoren producten, bladgroenten en gedroogde vruchten. Wanneer uw ijzergehalte te laag is kunt u zich erg moe en futloos voelen.

Fyto-oestrogenen is een plantaardig vervanging oestrogeen, de bekendste soort: isoflavonen.
Voorbeelden van producten met isoflavonen: gedroogde abrikozen/dadels/pruimen, amandelen, humus (kikker erwten), knoflook, lijn- en sesamzaad, meergranen brood, olijfolie, sojabonen en sojamelk. Deze producten kunt u het beste regelmatig toevoegen aan uw dagelijks voedingspatroon.

Hart- en vaatziekten

Oestrogeen heeft een beschermde werking tegen hart- en vaatziekten, deze valt weg wanneer je in de overgang komt. Gevolg: de bloeddruk stijgt, maar ook je cholesterol waarden. De kwaliteit van de voeding is daarom erg belangrijk, zoals het eten van minder verzadigd vet, cholesterol en natrium. Voorbeelden van producten met veel verzadigd vet en cholesterol zijn bijvoorbeeld: roomboter, volvette kaas en zuivel, vet vlees (varkensvlees), vette vleeswaren, koeken en snacks.
Producten met veel natrium zijn bijvoorbeeld: kant- en klaar maaltijden, vlees als rookworst, spek en ham, bewerkte vissoorten, groente in blik of pot , chips en zoutjes.

Ter ondersteuning is het belangrijk om te suppleren, met name: calcium, magnesium, Vit. D en Vit. B12.

Heeft u vragen ? Of heb je behoefte aan begeleiding en adviezen m.b.t. uw voedingspatroon? Neem gerust contact op. Wij geven u een voedingsadvies op maat, dat aansluit bij uw situatie , wensen en behoeften.   e-mail: info@anneleendietiste.nl , 0314-76 51 25.

De zorgverzekeraar vergoed standaard 3 uur in het basispakket, met extra uren in de aanvullende pakketten. De kosten worden bij de zorgverzekeraar gedeclareerd, houdt u hierbij rekening met uw jaarlijkse eigen risico .