Pasen; de tijd van eieren, gekookt tijdens het ontbijt, beschilderd door de kinderen of verstopt in de tuin. Over de gezondheid en veiligheid van eieren doen veel hardnekkige fabels de ronde. Een aantal veelgehoorde feiten en fabels lees je hieronder.

Fabel: “Elke dag een ei eten is gezond”

Niet waar. Maar hierbij hoort wel direct een nuance: eieren bevatten namelijk veel goede voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en eiwitten.  Echter, in de eidooier zit ook cholesterol en verzadigd vet. Beide verhogen het cholesterolgehalte van je bloed. En dat verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Verzadigd vet in je voeding verhoogt het cholesterolgehalte van je bloed meer dan het cholesterol in je voeding. Pas dus vooral op met voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigd vet, zoals koekjes, snacks en vette kaas- en vleesvarianten.

Of een ei iedere dag gezond of ongezond is, hangt af van wat je verder iedere dag eet. Het Voedingscentrum adviseert om te variëren in vis, vlees, ei en/of vleesvervangers. Het eten van drie eieren per week past in een gevarieerde voeding. Wil je meer eieren eten, eet dan minder vet vlees, kaas en leverproducten. Omdat vegetariërs over het algemeen minder verzadigd vet binnen krijgen, kunnen ze meer eieren per week eten dan vleeseters: 4 tot 5 stuks per week.eieren

Fabel: ”Eieren bewaar je het beste buiten de koelkast”

Niet waar. Eieren bewaar je het beste in de doos in de koelkast. Door de koude temperatuur houd je de eieren niet alleen langer vers, het remt ook de groei van bacteriën. Schadelijke bacteriën zoals salmonella en campylobacter krijgen zo minder kans.

Fabel: “Eieren hebben geen effect op je cholesterolgehalte”

Niet waar. Eieren kunnen je cholesterolgehalte verhogen. Ze zijn namelijk rijk aan cholesterol en er zit verzadigd vet in. Cholesterol in je voeding kan leiden tot een kleine verhoging van het cholesterolgehalte van je bloed. Een hoog bloedcholesterolgehalte verhoogt de kans op hart- en vaatziekten.

Feit: “Ik denk dat biologische eieren even gezond zijn als scharreleieren”
Waar. Alle eieren bevatten evenveel goede voedingsstoffen, zoals eiwitten, vitamines en mineralen. Een biologisch of vrije-uitloopei is wat dat betreft niet beter voor je gezondheid dan een gewoon scharrelei.

Wel hebben biologische en vrije-uitloopkippen betere levensomstandigheden dan een gewone scharrelkip. Zo hebben ze meer ruimte en kunnen ze naar buiten.

Fabel: Is een bruin ei gezonder dan een wit ei?

Nee. De kleur van de dooier of de schil maakt geen verschil. De kleur van de schil heeft te maken met het ras van de kip. De kleur van de dooier is afhankelijk van het voer. Door betacaroteen aan het voer toe te voegen worden dooiers meer oranje.

Feit: “Als ik vlees vervang door een ei, krijg ik voldoende voedingsstoffen binnen denk ik”

Waar. Door het eiwit, ijzer en vitamine A, B1, B12 zijn eieren een goede vleesvervanger. Je kunt vlees dus regelmatig door een ei vervangen.  Als je minder vlees of geen vlees wil eten, varieer dan wel zo veel mogelijk tussen vleesvervangers, vis en ei.
(Bron: voedingscentrum)

Heeft u meer vragen over eieren? Of kunt u advies gebruiken t.a.v. uw voedingspatroon? Neem dan eens contact op, om te kijken of ik iets voor u kan betekenen.
Fijne paasdagen toegewenst!